İnsan kaynakları, sanayi devrimiyle beraber ortaya çıkan bir kavramdır. Sanayi devriminde fabrikalar kurulmuş ve bununla beraber eleman ihtiyacı doğmuştur. Bu ihtiyaçlar doğrultusunda önemli kaynak gereksinimi de ortaya çıkmıştır. O zamanlarda personel ihtiyacı işçi ofislerin açılması ile beraber insan kaynakları kavramı da yavaş yavaş şekillenmeye başlamıştır.
1930 yıllarıyla beraber sendikalaşmanın artması ile beraber çalışanlar kendisini güvende hissetmemesiyle eylemler yapmaya başlamışlardır. İkinci Dünya Savaşı’yla verimliliğin azalması yönünde çalışmalar daha dikkatli şekilde yapılmıştır. Bunların dışında insan kaynakları yönetimi o şekilde şekillenmiştir.
İnsan kaynakları, çalışanlar ile ilgilenilmesiyle şirketi her zaman bir adım öteye taşımayı amaçlar. Şirketin kâr edebilmesi için çalışanların kaliteli ve verimli bir iş çıkarması gerekir. Bunun için ise doğru yetkinliğe sahip kişilerin işe alınması gerekir. Tüm bu süreç içerisinde çalışanların başarı arzusuna tetikleyen birimin olması gerekebilir.
İnsan kaynakları yönetimi bu süreçleri içermesinin dışında şirketin misyonu ve vizyonu ışığında hareket eden bir birimdir. İnsanları işe alma, politikaları geliştirme ve onları tutmak için bazı stratejiler geliştirir.
İnsan kaynakları yönetimi son 20 yılda pek çok değişikliğe uğramıştır. Bu değişiklikler sonucunda günümüz organizasyonlarında daha verimli bir rol oynamıştır. İnsan kaynakları yönetimi insanları, işyerindeki kültürü ve çevresini yönetmeye yönelik bir yaklaşımdır. Bu yönetim iyi yapıldığı zaman çalışanlar şirketin amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesine üretken bir şekilde katkıda bulunur.
İnsan kaynakları, Sanayi Devrimi ile beraber adından söz ettirmiştir. Devrim sonrasında iş gücü ihtiyacı doğmuştur. İşletmeler çalışan sayısını artırmayı ve çalışanların uyum sağlaması için nitelikli bir hale gelmesini sağlamak istemiştir.
Günümüzde insan kaynakları;
Yukarıdaki gibi faaliyet ve fonksiyonları bulundurur. İnsan kaynakları yönetimi oldukça geniş perspektifte çalışanları hoş tutarak verim almayı amaçlar.
İnsan kaynakları yönetimini basit bir şekilde özetlemek yetersiz kalabilir. Şirket içindeki ana faaliyetleri mevcuttur. İnsan kaynakları iş alım konusunda şirketin mevcut ihtiyaçları ve gelecekte doğabilecek ihtiyaçları belirler.
Ardından bu ihtiyaçları karşılayacak yetkin kaynakları bulur. Kariyer yönetimi bir ömür aynı şekilde kalmak değildir. Konu, eğitim ve gelişim olduğunda insan kaynakları için önemli konular arasına girer.
Ücretlendirme işi sadece maaş yönetimi ile ilgili değildir. Aynı zamanda ikramiyeler ve diğer faydaları da ilgilendirir. Çalışma koşullarının iyileştirilme sürecine girmesi, hijyen, konfor ve güvenlik koşullarının sağlanması yine insan kaynakları yönetimindedir. Streste mücadelenin dışında performans ve üretkenliğin iyileştirilmesi bir odak noktasıdır.
İnsan kaynakları yönetiminde, personelleri yönetmek dar bir alana sahiptir fakat bu durumda bile ortak bir amaçları vardır. Bu ortak amaç; şirkete yetkin, yetenekli ve doğru personel alımıdır.
İnsan kaynakları yönetiminin özellikleri şu şekildedir;
Yukarıdaki belirtilen özellikleri ayarlamak insan kaynaklarının yapması gereken özellikler arasındadır. İnsan kaynakları bu özellikleri ne kadar iyi yönetebilirse o kadar iyi iş çıkar.
İnsan kaynakları, işteki personellerin işe alımları esnasında her departmanda bulunan personellere prosedürler uygulanır. Adayın eğitimi, sertifikaları, varsa yüksek lisansı, deneyimi, yabancı diller ve sahip olduğu yetkinlikler gibi pek çok parametre doğrultusunda değerlendirme yapılır.
Bu değerlendirmeler her aday için uygulanır. Her adayın sahip olduğu yetkinler farklı olur. Şirketin ya da kurumun bulunduğu pazar, ekonomi, sektör, firmanın büyüklüğü ve küçüklüğü gibi kavramlar eklenerek adayın maaşı belirlenir.
Uluslararası insan kaynakları coğrafi sınırları dikkate almadan küresel bir insan kaynaklarından yararlanılmasıdır. Uluslararası düzeyde faaliyetlerine devam eden firmalar için gerekli olan konu ve sorunlarda insan kaynakları skalası çok daha önemli hale gelir.
Farklı ülkelerde faaliyetlerini gösteren firma pek çok kültürden insan barındırır. Farklı kültürleri bir insan kaynağı tarafından yönetebilmek mümkün değildir. Bu sebeple uluslararası insan kaynakları yönetimi, çalışanların, kültür, ırk, din vb. farklılıklar barındıran şirketler için geniş bir perspektif ile etkili bir yönetim sunulur.
Bütün çalışanlar gerektiği zaman ortak bir yerde buluşturmak ve çalışanların bulunduğu bir coğrafyaya uygun bir şekilde prosedürler düzenlemek şirketleri dengeyi sağlar. İnsan kaynakları bu noktada hassas bir terazi görevi görür.
Stratejik insan kaynakları yönetimi konusuna bakıldığı zaman şirketin kendi geleceği için bazı hedeflere ve stratejilere uygun adayların seçilmesidir. Mevcut çalışanlar hedefler doğrultusunda aksiyon alması sağlanır ve ortaya çıkan bir iş belirlenen hedefler doğrultusunda değerlendirilir. İnsan kaynaklarının, etkili bir yönetim yapabilmesi önemlidir.
Bunun için yapılması gereken şirketin doğru hedefi doğru zaman ve strateji ile belirlenmesidir. Stratejinin belirlenme süreci zincirin ilk halkasıdır. Bütün aksiyonlar bu halka doğrultusunda gelişir. Şirket, hedefini ve strateji kısmını doğru belirlerse, insan kaynakları yönetimimde başarılı bir şekilde uygular.
İşteki ekipler aynı hedeflerde çalışırken şirketlerin başarılı olması daha yüksektir. Stratejik insan kaynakları, çalışanların analizlerini yapar, şirket değerini arttırmak için gerekli aksiyonları ayarlar.
Stratejik insan kaynakları yönetimi, işte çalışan personellerin zayıflıklarını ele alır ve teknikleri geliştirmek için analizin sonuçlarını kullanır. Stratejik insan kaynakları yönetiminin bazı faydaları da bulunur. Artan iş tatmini ve daha iyi çalışma kültürü için çalışır. İyileştirilmiş müşteri memnuniyeti stratejik insan kaynakları ile gerçekleşir.
İnsan kaynaklarında dikkat edilmesi gereken bir diğer konular da çalışanların eğitimi ve geliştirilmesi sürecidir. Gerekli pozisyon için uygun ve yetenekli adayları bulmak ü işin başlangıcıdır.
Uygun adayın yeteneklerini sergilemesi ve kendini geliştirebilmesi için bir ortam sağlanmalıdır. Çalışanların ihtiyaçları doğrultusunda iyi bir alan verilmelidir. Performans değerlendirmelerin ışığında çalışanın alacağı eğitimler, sertifikalar, programlar, workshoplar vb. uygulamalar sunulur.
Çalışanın kendisini daha da geliştirilmesine olanak sağlanır. Yetkinlikler ve yetenek, gelişime açık kavramlardır. İnsan kaynakları yönetiminde, bu olguların sürdürülebilir olması sağlanır. Böylelikle şirkete ve çalışana katkı sunulması sağlanır.
Çalışanların bazı zamanlarda ödüllendirme sistemleri prim ve zam başta olmak üzere maddi durumlar ile verilmez. Çoğu şirketler çalışanlarının kariyerinde daha yararlı ve verimli olabilmesi için ödüllendirme sistemleri uygular. İnsan kaynakları yönetiminin en önemli görevi doğru eğitim, kariyer veya program adına verilecek diğer bir uygulamayı uygun bir şekilde belirlemek ve çalışana sunmaktır.
Çoğu zaman eğitim ve geliştirme kavramları birbiriyle karıştırılır. Her iki kavram belirli açılardan bakımından farklıdır. Fakat aynı sistemin bileşenleridir. Eğitim kişinin tutum, bilgi ve becerisi hakkında değişikliği içerir. Gelişim çalışanların büyümesine yardımcı olur ve yaratılan fırsatları ifade eder.
İstanbul Avrupa/ Bakırköy
Bursa/ Nilüfer
Ankara/ Etimesgut
İstanbul Anadolu/ Maltepe
İzmir/ Buca
Hafta içi 09:00 - 18:00 arasında destek hattımızı arayabilirsiniz.
Yeniliklerden haberdar olmak için hemen kayıt olun, herşeyden haberiniz olsun.