İşe giriş evrakları dediğimizde aklımıza bir kaç soru gelebilir. Yeni işe başlayan kişiler için işveren tarafından verilen bütün evrakların ismidir. Bu evrakları tek bir yerden almanız mümkün değildir.
Farklı farklı yerlerden başvurarak alabilirsiniz. Bu süreçte çoğu kişinin kafasının karıştıran yerde bu durumdur. İşe giriş evrakları için kafanızda oluşabilecek soruları sizin için derledik.
İşe giriş evrakları işveren tarafından istenilen sizin hakkınızda daha iyi bilgi sahibi olabilmek için istenilen belgelerdir. Bu evraklar zorunlu mu evet zorunludur ve işverenin istemesi yasal hakkıdır. İşveren bu evrakları sizin adınıza işyerinde özlük dosyası içinde saklar.
Bu evraklar işverenin işyerinde çalışan personelin hakkında daha fazla bilgi sahibi olmasını sağlar ve yalanları ortadan kaldırır. Diğer çalışanlar içinde huzurlu ve sorunsuz bir çalışma ortamı sağlanır. Çünkü toplu çalışma alanlarında işveren personelinin ne potansiyelde olduğunu bilmeli ve ona göre müdahale edilmelidir.
Yeni bir işe alındınız ve sizden işe giriş evraklarının yasal olarak tamamlanılması istenir. Personel özlük dosyası oluşturulur ve bütün evraklarınız eksiksiz bir şekilde dosyanın içine koyulur. İşveren size getirmeniz gereken işe giriş evraklarını belirten kağıt, mail ya da mesaj gönderir.
Sizin bu evrakları tamamlamanız içinde 3 gün gibi süre verilir. Tabi araya hafta sonu ya da bazı olası durumlarda süre uzayabilir. Evraklarınızın hepsini hazırladıktan sonra işe başlama tarihiniz belirtilir ve yasal olarak işe başlamaya hazır hale gelirsiniz.
İşe girerken istenen giriş belgelerini neler olduğunu daha önce farklı bir işyerinde çalışan bir kişi az çok bilgi sahibi olabilir ki bazı işverenler artı olarak belgelerde isteyebilir. Ama ilk defa işte çalışanlar belki bu konu hakkında bilgi sahibi olmayabilir.
İşe girerken istenilen giriş evraklarını aşağıda maddeler halinde belirtildiği gibidir:
Yukarda belirtilen evraklar genellikle çoğu iş yeri tarafından istenir. İşveren tarafından bu evrakların hepsi olmasa da istenilen evrakların geneli bu şekildedir. Tabi yapacağınız işe göre bu evraklar değişiklik gösterebilir.
Bu evrakları hazırlamasını yaparken bazılarına e-devlet üzerinden erişim sağlayabilirsiniz. Bazılarını da ilgili kurumlara başvuru yapmanız gerekebilir.
Yeni bir işe başladığınızda neresi olursa olsun mutlaka ikametgah adresi istenir ve bu belgelerde nüfus cüzdanından sonra ikinci sırada mutlaka ikametgah adresi bulunur. İkametgah belgesini e-devlet üzerinden kolayca fotokopisini çıkartabilirsiniz.
Bu belgenin istenmesinin nedeni oturduğunuz ev adresinin işyerine ne kadar yakın ya da uzak olduğunu gösterir. İş yerine ulaşımı nasıl sağlayacağınızı belirtir. Genellikle İşveren tarafından personellerin işe gelebilmesi için servis ulaşım aracı sağlanır. Bu aracın başlangıç noktasında işyerine gelesiye kadar geçtiği belirli yerler ve duraklar vardır.
İkametgah belgesinden size en yakın durak seçilerek işe gidiş saatlerinde orada olmanız istenir. Eğer servisin uzak kaldığı bir kesimde oturuyorsanız size özel ulaşım sağlanabilir ya da kendi imkanlarınız ile gelmeniz talep edilebilir. İkametgah belgesinin iş veren tarafından istenmesinin sebebi budur.
İşe başlayan kişiden işveren tarafından istenilen önemli belgelerden biridir. Çünkü bu belge bir nevi zorunlu gibidir. Adli sicil belgesini e-devlet üzerinden aynı şekilde ismini yazarak kolayca fotokopisini çıkartabilirsiniz. Bu belge işe yeni başlayan kişinin daha önceden ne kadar suç işleyip işlemediğini gösterir.
Bu gibi şeyler ne kadar özel bir mesele olsa da işverenin diğer personellerini gözetmesi için kişinin ne potansiyeli olduğu hakkında bilgi sahibi olması gerekir. Aksi takdirde diğer çalışan personeller zarar görebilir. İşveren kendisini, işyerini ve personellerini gözetmek zorundadır. Bu belgenin istenilmesi genellikle işveren ve işçi arasındaki şeffaflığı gözetir.
Yeni işe başlayan kişiden sağlık raporunun istenmesinin nedeni iş yeri ortamına uyum sağlayabilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip olup olmadığınızı gösteren belgedir. Başvurduğunuz işin durumuna uygun olup olmadığınızı kanıtlamak için sağlık raporunuzun olması gerekir.
Sağlık raporunu iki farklı yerden alabilirsiniz. Bunlardan birincisi kendi aile hekiminizdir. Yani sağlık ocağından alabilirsiniz. Aile hekiminizin olduğu sağlık ocağına giderek muayene olabilir ve aile hekimi onaylı sağlık raporu alabilirsiniz. Ama aile hekiminin verdiği sağlık raporu " az tehlikeli iş" kategorisini kapsamaktadır.
Sağlık raporu için ikinci bir başvuru yeriniz ise iş yerinin doktorudur. İş yerinin doktoru "tehlikeli iş" ya da "çok tehlikeli" iş kategorisindeki işlere sağlık raporu hazırlanabilmesi için iş yeri doktorunun onayının alınması zorunludur. Aile hakiminin bu kategoride sağlık raporu geçerli değildir. Özel hastaneler sağlık raporu almak için uygun yerler değildir.
İşe girdikten sonra işveren sizin zaten tamamlayıcı sağlık sigortanızı her ay düzenli olarak ödemektedir. Devlet hastanelerinde ücretsiz muayene olabilirsiniz. Ya da işyerinizin ve SGK'nın anlaşmalı olduğu özel hastanelerde daha ekonomik şekilde muayene olabilirsiniz.
Kan grubunun istenmesinin nedeni iş yerinde çalışma esnasında olası bir kaza ya da yaralanmada kişinin aşırı kan kaybı yaşamasında hemen sağlık ekiplerine kan grubunuzun bildirilmesi ve acil müdahale için gereklidir. Acil müdahale ekipleri kan grubunuzu öğrenirken zaman kaybı yaşamaması için işyerinin bu bilgiye sahip olup bildirmesi sizin sağlığınız için önemli bir durumdur.
Kan grubunuzu bilmiyorsanız. Aile hekiminize bildirerek hemen test olup öğrenebilirsiniz. Ya da size en yakın hastaneye gidip kan grubu testi yaptırmak istediğiniz söyleyerek küçük bir test olup sonrasında kan grubunuz öğrenebilirsiniz. Size küçük kart şeklinde kan grubunuzun yazdığı bir kart verilir ve bunu cüzdanınızda taşımanız önemlidir.
İşe girdikten sonra her ay maaşınızın düzenli yatması ve kanunen yasal olması için size ait bir banka hesabı olması gerekir. İşyeri size anlaşmalı olduğu bankanın ismini söyler ve siz de o bankaya giderek kendi adınıza ait maaş hesabı açtırırsınız. Maaş hesabınızın IBAN numarasını ve hesap defterinin fotokopisini iş yerine verirsiniz. İş yeri bu bilgileri alarak her ay maaşınızı hesabınıza yatırır.
İzmir/ Bayraklı
İstanbul Avrupa/ Beylikdüzü
İzmir/ Bayraklı
İstanbul Avrupa/ Bakırköy
İstanbul Anadolu/ Pendik
Hafta içi 09:00 - 18:00 arasında destek hattımızı arayabilirsiniz.
Yeniliklerden haberdar olmak için hemen kayıt olun, herşeyden haberiniz olsun.