Organizasyon şeması, bir organizasyonun veya işletmenin çalışma işlevselliğini gösteren grafiksel bir araçtır. İnsan Kaynakları açısından bakıldığı zaman organizasyon şeması işletmenin pozisyon ve departmanlarının birbirleriyle ilişkili olduğunu gösterir. Pozisyon ve departmanların görevlerini ve sorumluluklarını anlatır. Organizasyon şemasında işletme ve profesyonellerin karar verme sürecinde bu bilgileri kullanması amaçlanmıştır.
Organizasyon şeması, bir kuruluşun veya işletmenin görev ve sorumluluklarını tanımlayan bir diyagram olarak geçer. Şemaya bakarak iş akışı ve ilişkilerini görsel olarak görebilirsiniz. Bir kuruluşun nasıl yapılandığı ve işlevlerin nasıl dağıtıldığı açık bir şekilde gösterilir. Bu şema işletmenin iş akışını belirlemek için kullanılan pratik bir araçtır.
Genellikle yöneticiler tarafından tercih edilir ve kullanılır. Organizasyon şeması, işletmedeki tüm bölümleri ve departmanları görsel olarak tanımlar. Bir departmanın görev ve sorumluluklarının gösterildiği ve işletmenin genel iş akışının belirtildiği bu şema ile mümkün olur.
Bir işletmenin nasıl yönetildiği ve nasıl yapılandığı gösterilir. Aynı zamanda işletmedeki çalışanların hangi departmanda olduğu ve bu departmanlardaki ilişkileri net bir şekilde görülür. İstenilen bilgiler kolay yoldan anlaşılır.
Bir işletmenin yapısını, iş akışını, ilişkilerini görev ve sorumluluklarını, görsel olarak tanımlayan bu şema önemli bir araçtır. İşletmenin kendi amaçlarına uygun olarak düzenlenmesi gerekebilir. Organizasyon şeması; işletmenin amaçlarına, sektörüne, büyüklüğüne ve diğer faktörlere göre değişiklik gösterebilir.
Organizasyon şeması aşağıdaki bazı özelliklere sahip olmalıdır:
Organizasyon şeması, bir işletmenin daha verimli ve etkili bir şekilde yönetilmesini sağlar. Aynı zamanda bir işletmenin gelecekte büyümesi ve gelişmesi için bu fırsatları belirlemek gerekir. Yapı değişikliklerin ya da pozisyonların eklenmesine yardımcı olmalıdır.
Organizasyon şeması, işletmede çalışanların nasıl ve ne zaman çalışmaları gerektiğini net bir şekilde belirtir. Böylelikle çalışanların görev ve sorumlulukları daha iyi anlaşılır. Her işletme organizasyon şeması kullanırsa işlerini daha pratik ve kolay yoldan yapabilirler.
Bir organizasyon şeması kuruluşlar için önem arz eder. Çünkü şema işletmenin yapısı ve iş akışını belirleyebilmek için kullanılan görsel bir araçtır. İşletmedeki çalışanların hangi departmanda olduğunu ve bu departmanlar ile arasındaki ilişkileri net bir şekilde tanımlar. İşletmedeki çalışanların görev ve sorumluluklarını gösterir.
Böylelikle işletmenin daha iyi bir şekilde yönetilmesine olanak sağlar. Organizasyon şeması işletmenin gelecekte daha iyi büyümesi ve gelişmesi için farklı fikirler sunar. Yeni departman eklemek, mevcut departmanın görev ve sorumluluklarını değiştirmek için bazı değişiklikler, bu organizasyon şeması üzerinde yapılabilir. Böylelikle işletme daha etkili, planlı ve verimli hale gelebilir.
Organizasyon şeması, işletme ve kuruluşlar için önemlidir. Şema bir yönetim aracıdır. Sayamadığımız kadar pek çok faydası vardır. Organizasyon şeması, en temel anlamıyla işletmenin yapısını, görevlerimi ve sorumluluklarını anlatır. İş akışı ve ilişkilerini açık bir şekilde gösterir.
Böylelikle işletmedeki yöneticiler ve çalışanlar, işletmenin nasıl yönetilmesi gerektiğine dair fikir sahibi olurlar. Organizasyon şeması, bir işletmenin etkinliğini ve verimliliğini arttırır. Çalışanların işteki görev ve sorumlulukları net şekilde tanımlanır. Böylece işletmede yer alan iş akışı düzgün ve verimli hale gelir.
İşletme yöneticileri, işletmedeki çalışanların performansını ve etkinliklerini iyi bir şekilde değerlendirebilirler. Bu durum yöneticiler için oldukça önemlidir çünkü hızlı ve kolay bir şekilde karar vermelerine yardımcı olur. Organizasyon şeması bir işletmenin büyümesi ve gelişmesi için fırsatları belirler.
İşletme yöneticileri, bir organizasyon şemasını sürekli güncelledikçe, işletmedeki ihtiyaçların değiştiğini görürler. Yeni ihtiyaçların çıktığını fark edince de değişikliğe gidebilirler. Böylelikle işletme yapısı ve pozisyonları gereken durumlarda değiştirebilir. İşletmenin büyüme ve gelişmesini tanırlar.
Organizasyon şemaları, işletmelerin hedeflerine uygun olarak yönetilmesini ve yapılandırılmasını sağlar. Her işletmenin ihtiyaç ve amaçları için birbirinden farklı türleri vardır. Bu türlerin hepsi amaca hizmet etmelidir.
En yaygın olan bazı organizasyon şemaları tanımlanmıştır. Bu şema türleri içinde işletmenize en uygun olanı seçebilirsiniz. Seçilen şema ile beraber amacınıza ulaşabilir ve işleri basit bir şekilde görebilirsiniz.
Fonksiyonel organizasyon şeması bir işletmenin fonksiyonel birimlerini ve birimlerdeki ilişkileri gösterir. Bu organizasyon şeması işletmedeki ürün ve hizmetlerin üretimi, dağıtımı için gerekli fonksiyonel birimleri belirtir. Böylelikle daha açık ve kolay bir şemayı görebilmek mümkün olur.
İşlevsel organizasyon şeması, bir işletmenin fonksiyonel birimleri dışında yer alan işlevsel birimleri ve birimler arasındaki ilişkileri gösterir. İşletme yönetimi, satış, pazarlama, muhasebe ve diğer işlevsel birimler bu organizasyon şemasında belirtilir.
Geografik organizasyon şeması, isim olarak biraz farklı gelebilir. Şema, diğer şemalar gibi açık ve nettir. İşletmenin fiziksel yapısı ve bu yapıların belirli bölgelere göre dağılımını kolay bir şekilde anlatılmasını amaçlar. Bu organizasyon şeması, işletmenin farklı bölgelerde bulunan şubeleri ve şubelerin arasındaki ilişkileri belirtir. Farklı yerlerde şubeleri olan işletmeler için uygundur, tercih edebilirler.
Matris organizasyon şeması, bir işletmenin işlevsel ve fonksiyonel birimlerinin kombinasyonunu görsel açıdan gösterir. Bu organizasyon şeması, bir işletmenin verimli bir şekilde çalışmasına olanak sağlar. Fonksiyonel ve işlevsel birimlerin birbiri arasındaki etkileşimini artırmasını amaçlar.
Organizasyon şemaları çeşitlidir ve birbirinden farklı şekildedir. Bu organizasyon şemalarını incelemek işletmeye uygun olanı belirlemek için önemli olabilir. Organizasyon şemaları arasında hangisinin kullanılacağı bir işletmenin hedefleri ve ihtiyaçları baz alınarak belirlenir.
İşletmelerin farklı ihtiyaçları olduğu için her işletme aynı organizasyon şemasını kullanma ihtiyacına sahip olmayabilir. Her işletmenin aynı şeması kullanması zaten mantıklı değildir. Büyük işletmeler için farklı organizasyon şeması kullanılabilir. Küçük işletmeler için daha basit organizasyon şemasının kullanılması uygun olabilir.
Büyük ve küçük işletmeler her zaman aynı şemayı kullanmazlar. Organizasyon şemaları bir işletmenin faaliyetlerini nasıl yöneteceğini anlatır. İşletmenin amaçlarına yardım olacak bir şekilde tasarlandığı için süreç içerisinde nasıl yapılandırılacağı konusunda önemlidir. İşletmelerin genel olarak hedeflerine ve ihtiyaçlarına cevap verebilmesi gerekir. Böyle olursa şemada amaca ulaşılmış olur.
Ankara/ Çankaya
Ankara/ Yenimahalle
Bursa/ Yıldırım
İstanbul Avrupa/ Bağcılar
Hatay/ İskenderun
Hafta içi 09:00 - 18:00 arasında destek hattımızı arayabilirsiniz.
Yeniliklerden haberdar olmak için hemen kayıt olun, herşeyden haberiniz olsun.